Salam Aidil Fitri 2024
Artikel
DEEP STATE: TANGAN-TANGAN GHAIB DIDALAM SESEBUAH KERAJAAN- Abumohd -



 
Jurnalis James Poulos, sewaktu mengulas kemenangan Trump sebagai Presiden menulis: "tidak kira siapa yang memenangi kerusi Presiden, "the deep state" akan menguasai negara." [1]

Apakah dan siapakah yang Poulos maksudkan sebagai "deep state" itu? Poulos mendedahkan bahawa mereka terdiri dari military-industrial-complex, Pentagon dan para kontraktor mereka serta jabatan-jabatan didalam kerajaan.

Artikel ini akan cuba mengupas topik ini, dan mendedahkan bahawa "deep state" di Amerika Syarikat, bukanlah sekompleks kenyataan Poulos yang dipenuhi jargon dan terma yang memeningkan. Tanpa dapat diselindungkan lagi, "deep state" di Amerika Syarikat adalah individu atau kumpulan Yahudi yang berpengaruh, yang menentukan polisi-polisi penting negara itu.

Kupasan didalam artikel ini akan mengkhususkan kepada tiga polisi penting yang membuktikan pengaruh golongan Yahudi dalam mencorakkan Amerika Syarikat; pertama, polisi luar Amerika Syarikat terhadap Afghanistan sewaktu era Perang Soviet 1979-1989, kedua polisi dan dasar luar negara itu terhadap Israel, dan yang ketiga ialah peranan pelobi-pelobi Yahudi didalam menjerumuskan Amerika Syarikat ke dalam krisis di Iraq, Syria, Iran... dan Malaysia.

1. PERANG SOVIET-AFGHANISTAN 1979-1989

Pada musim bunga tahun 1979, Penasihat Keselamatan Negara Amerika Syarikat, Zbiegniew Brzezinski berjaya memujuk Presiden Jimmy Carter untuk menandatangani satu usul rahsia; memohon kerajaan Amerika Syarikat agar membiayai mujahidin Afghanistan didalam kempen memerangi Soviet [2].

Seorang wartawan bernama Charles Cogan, berjaya mendapatkan pengakuan sulit dari Brzezinski yang mengakui bahawa pembiayaan sulit pertama CIA kepada pejuang Afghanistan dimulakan enam bulan lebih awal sebelum invasi Soviet ke atas negara itu [3]. Kenyataan itu memberi makna: CIA bersekongkol mempersenjatai mujahidin Taliban, lama sebelum Soviet memerangi kumpulan pejuang itu.

Dalang utama komplot itu ialah Zbiegniew Brzezinski, Yahudi dari Poland . Sewaktu ditanyakan mengenai hubungan sulit (covert relationship) diantara CIA dengan Taliban, Brzezinski menjawab: "Manakah yang lebih penting didalam sejarah? Kebangkitan Taliban atau kejayaan menumbangkan Soviet?" [4].

Kesimpulan dari kenyataan ini adalah: kumpulan Taliban yang digelar pengganas (terrorist) pada pasca 9/11, adalah askar upahan (mercernary) CIA, yang direkrut oleh Yahudi bernama Zbiegniew Brzezinski. Beliau berjaya memanjat tangga kerjaya dan menduduki jawatan penting didalam kerajaan Amerika Syarikat. Seusai mempunyai kuasa, Yahudi itu berjaya mendorong Presiden dan kerajaan Amerika Syarikat supaya memanipulasi kumpulan pengganas, kemudian meninggalkan mereka setelah tidak berguna, dan akhirnya itu menjadikan mereka sebagai modal didalam kempen "War on Terror".

2. POLISI DAN DASAR LUAR AMERIKA SYARIKAT TERHADAP ISRAEL

Semenjak Perang Arab-Israel 1976, Israel secara misteri menjadi penerima dana terbesar dari Amerika Syarikat. Sehingga tahun 2003, Israel menerima lebih $140 bilion dana dari negara itu [5].

Dari segi per kapita, Amerika Syarikat menyumbangkan subsidi lansung (direct subsidy) berjumlah $500.00 kepada setiap warganegara Israel setiap tahun; satu langkah yang janggal memandangkan Israel adalah negara dengan kadar perkapita yang tinggi, hampir menyamai pendapatan per kapita Korea Selatan dan Sepanyol.

Bagaimanakah Amerika, negara adikuasa dunia, boleh merendahkan martabat mereka dan tunduk menanggung biawak hidup bernama Israel? Semua ini tidak akan berjaya dilaksanakan tanpa pengaruh pelobi-pelobi Yahudi didalam kerajaan Amerika Syarikat.

Siapakah pelobi-pelobi itu, dan bagaimanakah modus operandi mereka? Antara pelobi-pelobi yang berpengaruh termasuklah:

-AIPAC (American Israel Public Action Commitee)
-ADL (Anti Defamation League)
-B'nai B'rith International
-AFL (American Friends of Likud)
-Hadassah, Women's Zionist Organization of America
-Zionist Organization of America...dan banyak lagi.

Apakah bukti kenyataan bahawa pelobi Yahudi menguasai kerajaan Amerika Syarikat?

Seorang ahli kongres anti-semitik bernama James Traficant, sewaktu ditemuramah oleh jurnalis Greta Van Susteran di Fox News berkata:

"...Israel sangat berpengaruh didalam kerajaan Amerika Syarikat. Mereka (Zionis) menguasai senat dan kongres. Merekalah dalang yang menjerumuskan Amerika ke dalam peperangan yang mana Amerika tiada kepentingan didalamnya.

Anak-anak kami kembali dari perang dengan tubuh mereka dibungkus didalam beg mayat. Negara kami muflis lantaran peperangan itu. Malangnya, setiap kali kami membuka mulut, kami pasti menjadi sasaran...

Mereka menguasai hampir semua polisi luar Amerika, dan tidak kurang juga polisi dalam negara." [5]

3. PERANAN PELOBI-PELOBI YAHUDI DIDALAM MENJERUMUSKAN AMERIKA SYARIKAT KE DALAM KRISIS DI IRAQ, SYRIA DAN MALAYSIA.

3.1 Iraq

John Mersheimer dan Stephen Walt menulis didalam "The Israel Lobby and U.S Foreign Policy:

"Sesetengah warga Amerika menyangka bahawa perang ini (perang ke atas Saddam Hussein di Iraq pada 2003) adalah kerana minyak. Itu adalah kenyataan yang salah, kerana tiada bukti bahawa minyak adalah faktor. Sebaliknya, perang itu berfungsi untuk mengukuhkan keselamatan Israel (dengan menumbangkan Iraq yang merupakan ancaman)." [6].

Pendedahan terperinci tentang kegusaran Israel terhadap musuhnya Iraq boleh dilihat didalam dokumen terbitan jurnal Zionis, Kivunim yang berjudul "The Strategy of Israel in Nineteen Eighties."

3.2 Syria

Paul Craig Roberts, bekas pegawai administratif Ronald Reagan, berkata:

"Apa yang diperlukan buat State Department adalah pakatan suara, dan didalam kerajaan suara-suara ini adalah milik penjenayah-penjenayah perang. Terkini (sekitar 2012), 56 anggota didalam State Department telah menandatangani secara terbuka, surat kepada Presiden Obama, yang meminta beliau menghantar tentera bagi menghancurkan Syria...

Daripada 56 orang itu, beberapa orang terdiri dari Syrian National Congress, sebuah organisasi yang dipercayai merupakan sayap (front organization) bagi CIA. Sebilangan yang lain pula merupakan keldai Yahudi (Goyyim). Selebihnya, surat itu ditandatangani oleh majoriti neoconservative Yahudi, yang mempunyai ikatan erat dengan Israel. Mereka ini mempunyai dua kerakyatan yakni Amerika dan Israel."[7]

3.3 Malaysia

Malaysia, negara kecil di Pasifik, nampaknya tidak terlepas dari radar pelobi Yahudi. Pada tahun 2014, sayap propaganda Zionis yakni Anti Defamation League (ADL) telah mendedahkan hasil kaji selidik yang mereka kendalikan. Melalui kaji selidik itu, Malaysia dikenalpasti sebagai negara yang paling anti-semitik di Asia selepas Timur Tengah [8].

Apakah kesan bagi golongan mahupun individu yang menerima label anti-semitik ataupun anti-Yahudi?

Sebilangan terpaksa melupakan hasrat untuk mendaki tangga kareer. Ada segelintir pula terpaksa meringkuk didalam penjara. Kes paling ekstrem, ada sebahagian yang lain terpaksa dikuburkan - samada dengan peluru menembusi kepala atau kandungan arsenik didalam darah - membuktikan mereka menjadi mangsa serigala bernama Mossad. Inilah yang terjadi kepada Lincoln, Michael Collins Piper dan John F. Kennedy.

Bagi sesebuah negara yang menerima label itu pula, Iraq dan Syria barangkali contoh terbaik kempen Yahudi memerangi anti-semitik.

KESIMPULAN

Berbalik kepada kenyataan James Poulos, adakah kerajaan baru Amerika Syarikat dibawah Trump terselamat daripada pengaruh "deep state"?

Melihatkan kepada kenyataan-kenyataan anti-semitik yang dibuat oleh Presiden itu sewaktu kempen beliau, hanya masa yang dapat menentukan, samada beliau boleh terselamat, ataupun menerima nasib yang sama dengan golongan anti-semitik terdahulu. Atau barangkali, beliau adalah kambing hitam yang memang digerakkan demi agenda yang sangat besar - lebih besar berbanding era Obama?

Terima kasih.

Fahmi bin Faiz,
Penulis & Rakan Media Aman Palestin

RUJUKAN

[1]. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://thefederalist.com/2016/07/19/no-matter-who-wins-the-presidency-the-deep-state-will-run-things/&ved=0ahUKEwiOqdWErZ7QAhUMQY8KHerYA3oQFggZMAA&usg=AFQjCNEkcu0GYF4AVT665zv2gMqwULGejA&sig2=LTpHjad4bK0QzTM4MTce2A

[2]. Safronchuk,

Ap Ustaz Anas, [15.11.16 12:38]
1991, International Affairs Journal

[3]. Charles C. Cogan, 1993, "Partners in Time, The CIA and Afghanistan", World Policy Journal

[4]. Vincent Javert, 1998, Le Nouvel Observateur

[5]. https://youtu.be/0scNGzWfv8A

[6]. John Mersheimer dan Stephen Walt, 2007, "The Israel Lobby and U.S Foreign Policy"

[7]. http://www.paulcraigroberts.org/2012/08/01/the-neoconservative-war-criminals-in-our-midst-2/

[8]. http://mosaicmagazine.com/picks/2016/02/why-is-malaysia-one-of-the-worlds-most-anti-semitic-countries/



 
Catatan: Abumohd   |   15 November 2016
 |  
 |  
Sila tunggu sebentar....